Apabila kita melakukan travel ataupun out-station, menginap di hotel adalah pilihan utama. Tidak kira mahal atau murah, tidur di hotel membuatkan kita lebih selesa dan dapat merehatkan badan dan fikiran setelah penat seharian.

Tetapi, jika kita menginap di hotel, satu perkara yang kita perlu ingat adalah kita seharusnya membiarkan lampu tandas terpasang sepanjang masa. Sebab apa?

PERTAMA : Sebagai persediaan untuk keluar jika ada sesuatu kem4lang4n yang tak disangka ataupun untuk melihat sesiapa yang masuk ke bilik hotel kita kerana cahaya dari lampu tandas dapat membuatkan kita melihat sesiapa yang masuk melalui pintu bilik.

Jadi kita akan dapat membuat persediaan jika orang yang masuk adalah sesiapa yang tidak kita kenali.

KEDUA : Untuk lebih selesa dan selamat jika kita ingin menggunakan tandas pada malam hari..

Ketika tidur di hotel, biasanya pada waktu malam hari kita mudah terbangun kerana ingin ke tandas. Oleh kerana kita dalam keadaan ‘m4mai’dan mengantuk, memudahkan kita untuk terus ke tandas tanpa perlu mencari suis lampu.

KETIGA : Kita akan lebih nyenyak tidur.

Menurut kajian yang dilakukan menyalakan lampu tandas akan membuatkan kita tidur lebih nyenyak. Sesetengah orang berfikir, jika lampu tandas terpasang akan membuatkan kita susah tidur tetapi tidak sebenarnya.

Lampu bilik air yang redup dan jauh dari tempat tidur tidak akn membuatkan kita terganggu. Malahan kita akan berasa lebih selamat dan tidak merasa asing berada di tempat baru.

Ini kerana kita selalu terfikir perkara yang men4kutkan yang pernah kita dengar atau baca. Jadi dengan memasang lampu kita akn berasa lebih selamat dan tidak membuatkan kita berfikir bukan-bukan.

Terima kasih klerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan Dan terjemahan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : bear.umtalk

Article Lain

Anda Sal4h Jika Membasuh TERMOS Dengan Menggunakan Sabun Dan Air. Ini Cara Yang Betul untuk Membersihkan Termos..

Dalam kehidupan seharian kita, ramai di antara kita sering menggunakan bekas air termos untuk minum panas seperti teh atau kopi. Tetapi untuk membersihkan bekas termos anda digalakkan membersihkannya dengan cara mensterilkannya.

Kita tidak digalakkan untuk membasuhnya dengan air untuk masa yang lama. Kerana ianya akan meninggalkan banyak kotoran yang akan menyebabkannya berkarat.

Semakin lama masa untuk membasuhnya, semakin banyak benda yang kotor akan berada di dalamnya. Dan benda-benda yang kotor akan mendatangkan keburokan pada kesih4tan kita.

Jadi hari ini, kami akan membawa anda tips mudah yang boleh mengeluarkan semua kotoran dan karat dari dinding bekas termos.

Lihat bagaimana caranya di bawah

Pertama, letakkan sedikit beras ke dalam termos yang sering kita gunakan di rumah kita.

Kemudian tuangkan sedikit baking soda, baking soda adalah agen pembersih yang tidak bert0ksik dan tidak berb4hay4.

Masukkan lebih kurang 5 gram baking soda dan kemudian masukkan lebihkurang 100ml air.

Kemudian pasangkan penutup bekas termos tersebut. Selepas memasang penutup, goncang termos tersebut ke atas dan ke bawah. Goncangkan selama kira-kira tiga minit.

Selepas tiga minit, buka penutup termos dan tuangkan air di dalamnya. Kemudian buang air tersebut, lihat samaada air tersebut ker0h.

Kemudian bersihkan termos tersebut dengan air. Lihat dibahagian bawah termos, adakah karat yang melekat dan kotoran telah hilang.

Untuk pengetahuan anda, air beras berkesan menghilangkan b4kteri4. Ianya juga boleh mensterilkan termos tersebut, amalkan membersih termos anda dengan cara begini untuk kesih4tan.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : Micelle0926.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *